Blog2

Pak tasken til en turbulent rejse

Hvad har pakning til ferien og danske virksomheders risikoanalyser med hinanden at gøre? Næsten alt! Lidt mere specifikt handler det om at kunne tage højde for fremtidige mulige scenarier og træffe nogle fornuftige valg i god tid, så man hverken kommer hjem skuffet, bleg og syg, eller lander pillet til skindet i næste års regnskab.

Førhen betød det måske ikke så meget, hvordan man pakkede tasken. Men den økonomiske krise har medført et markant større fokus på forholdet mellem risiko og afkast. Det gælder for investorer, långivere, kunder, leverandører og regulatorer. Prisen på overvægt er altså steget og effektiv udnyttelse af den knappe kapacitet – risiko - er blevet en væsentlig konkurrenceparameter på mange markeder. Og det er langt fra kun vejret eller konjunkturerne, der er jokere i det spil. Den teknologiske udvikling, demografien, forbrugeradfærd, prisudvikling, politisk regulering mv. vil også få afgørende betydning for, hvordan danske virksomheder vil klare sig i den internationale konkurrence. Hvordan er vi fx gearet til voldsomme stigninger i energi- og fødevarepriser, til pandemier eller øget protektionisme?

Der er gode muligheder for at blive mere kompetente og hurtige til at pakke tasken i danske virksomheder. Mange kigger i dag på vejrudsigten og overvejer det forventede program. Og ledelse og bestyrelse modtager rapporter om de væsentligste risici for rejsen. Men det er old school. Kunsten i dag er at begynde anvende den viden. Hvordan gør man det? For det første skal man kræve, at rapporterne ikke er bekymringskataloger med eksisterende problemer og med forventninger til det, man regner med vil ske. I stedet skal risikoanalyserne dække det, man ikke anser som de mest sandsynlige scenarier. Dernæst skal forståelsen konkretiseres i forhold til de beslutninger, som ledelsen skal træffe. Man kan fx måle sin risiko for, at man rejser det forkerte sted hen. Eller risicienes betydning for den rette pris. Eller for om man har de rette mennesker med. Og om man har vekslet nok valuta. God risikostyring er meget andet end at købe sig fattig i forsikringer, som i alle tilfælde er særdeles dyre og i nogen tilfælde endda øger selskabets samlede risiko.

’I want a one-armed economist’ sagde Harry Truman i frustration over, at der ikke kan sættes to streger under økonomiske prognoser. Risikoanalyse skal da heller ikke udvikle sig til en på-den-ene-side på-den-anden-side-øvelse. Men når man skal på nye rejser i en ny tid og på nye markeder, er det kritisk, at forretningen er fleksibel i forhold til den udvikling, man ikke forventer, vil udfolde sig. Det er derfor værd at overveje, om ens virksomhed har implementeret en effektiv risikostrategi. En risikostrategi, der gør det krystalklart over for alle interessenter, om det er en all-inclusive charterrejse eller en risiko- og afkast-spækket backpacker-mission, man er på, og om man har nogen sikkerhed i form af god tid, en spækket rygsæk eller et velpolstret kreditkort.